Als je binnen de Europese Unie producten wilt verkopen in een winkel, webwinkel of op een platform, dan ben je verplicht om de producten te voorzien van een EAN-13 code. Dit is een 13-cijferige code dat gekoppeld wordt aan het product dat je verkoopt binnen de Europese Unie. Wanneer iemand de 13-cijferige code opzoekt in een database, dan komt jouw product naar voren. Het hebben van een EAN-13 code is erg belangrijk, maar waarom precies? Je vindt daar meer informatie over in dit artikel.
Je producten staan gekoppeld aan een merk
Een van de voordelen van het aanschaffen van een GS1 EAN-13 code via de GS1 API, is dat de gekochte EAN-13 codes gekoppeld worden aan jouw merk. Dit houdt in dat niemand anders binnen Europa, maar ook buiten Europa, gebruik mag maken van jouw EAN-13 codes. Veel startende ondernemers maken de fout om zelf EAN-13 codes te genereren. Dit is in principe niet een groot probleem, maar er is een kans aanwezig dat je een bestaande code genereert. Als dit van een bekend merk is, dan maak je inbreuk op het merk en kan dat je onderneming bakken met geld kosten.
Producten zijn intern goed te vinden
Als je een webwinkel hebt met duizenden producten, dan weet je dat het lastig kan zijn om een bepaald product te vinden in het systeem dat je hiervoor gebruikt. De producten voorzien van een GS1 EAN-13 code kan hier veel verandering in brengen. De producten hebben dan namelijk elk een identiek nummer waarmee je de producten gemakkelijk kan terugvinden in de systemen die je gebruikt. Dit maakt het werk voor je werknemers niet alleen makkelijker, maar ook zorg je ervoor dat er minder fouten gemaakt worden.
Een EAN of UPC code is goed voor de vindbaarheid
Voor elke webwinkel is het erg belangrijk dat de producten goed te vinden zijn via het internet. De meeste webwinkels schakelen hier een marketingbureau voor in. Ook zijn er enkele zaken die je als eigenaar van een webwinkel zelf kunt regelen. Hierbij kun je denken aan het aanschaffen van EAN-13 of UPC codes voor de producten die je verkoopt. Het is hierbij wel zo handig om ook content syndicatie toe te passen, zodat de producten goed vindbaar zijn over meerdere landen. Google en andere zoekmachines willen graag dat er EAN-13 of UPC codes aan de producten toegevoegd worden. Hierdoor kun je het bereik via het internet aanzienlijk verbeteren.